Prawa i obowiązki rowerzysty, wyposażenie i ubezpieczenie roweru. FAQ

Prawa i obowiązki rowerzysty, wyposażenie i ubezpieczenie roweru. FAQ

Odpowiednie wyposażenie roweru to jeden z obowiązków rowerzysty. Za brak podstawowych elementów, np. oświetlenia, grozi mandat do 200 zł. Łamiąc przepisy o ruchu drogowym rowerzyści narażają siebie także na niebezpieczeństwo wypadku. Jakie mają prawa i obowiązki?

Rowerzyści niekiedy zapominają, że – podobnie jak inni uczestniczy ruchu – zobowiązani są do przestrzegania przepisów kodeksu ruchu drogowego. Łamiąc zasady, narażają siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia. Zapominają też, że za pewne wykroczenia grozi mandat. Oczywiście mają nie tylko obowiązki, ale i prawa, takie jak coraz większe możliwości ubezpieczenia. Oto podstawowe obowiązki i prawa rowerzystów zebrane w formie pytań i odpowiedzi.

Kto może jeździć rowerem?

Rowerem jeździć może każdy po ukończeniu 18. roku życia. Młodsi muszą zdać specjalny egzamin, dzięki któremu dostaną uprawnienia.

Dzieci do 10. roku życia mogą jeździć rowerem wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Dzieci do 7. roku życia powinny być przewożone w specjalnych fotelikach lub przyczepkach rowerowych, które są znacznie bezpieczniejsze od fotelików.

Czy kask jest konieczny?

Rowerzyści nie mają obowiązku jeżdżenia ani w kasku, ani w kamizelce odblaskowej. Warto jednak pamiętać, że kamizelka odblaskowa znacznie ułatwia dostrzeżenie rowerzysty innym uczestnikom ruchu, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

W kwestii bezpieczeństwa najważniejsze jest wyposażenie roweru. Do obowiązkowych elementów należą:

  • co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu;
  • co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej z tyłu;
  • skutecznie działający hamulec;
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Podczas jazdy w ciągu dnia światła pozycyjne mogą być zdemontowane. Rowerzysta nie jest zobowiązany do ich używania w każdych warunkach.

Jakie oświetlenie rowerowe wybrać? – Wiele zależy od tego, czy będziemy poruszali się po drogach miejskich, czy w terenie. – mówi  Tomasz Kłak z Mactronic, jednego z największych producentów oświetlenia przenośnego w Polsce. – W codziennym użytku sprawdzą się ładowalne lampy z panelami COB LED, które dają jasne światło o jednolitej strukturze i szerokim zakresie świecenia, np. zestaw Mactronic Duo Slim. Uniwersalne zastosowanie, m.in. jako światło sygnalizacyjne, oferuje również komplet White Line/Red Line.

Istnieją też rozwiązania, które sprawdzą się nie tylko w ruchu miejskim, ale i poza miastem. W tym przypadku warto zwrócić uwagę na materiały, z których wykonane jest oświetlenie. – Polecam lampy przednie z obudową z aluminium lotniczego. Dzięki niej są odporne na upadki, wstrząsy i uderzenia. Warto wybrać lampy wodoodporne, które nie zepsują się w deszczu. Do jazdy w trudnym terenie np. w lesie czy w górach polecam model Noise XTR 04, który w połączeniu z tylną lampą Signet, posiadającą klasę wodoodporności IPX3, znacznie zwiększy bezpieczeństwo rowerzysty. – wymienia Tomasz Kłak.

Warto zaznaczyć, że za brak obowiązkowych elementów wyposażenia roweru grozi mandat od 50 do 200 zł.

Kiedy światła muszą być włączone?

W warunkach złej widoczności – gdy zapada zmierzch, nocą lub przy złych warunkach atmosferycznych (np. mgła, opady). Światła należy włączać także podczas jazdy w tunelu. – Jazda ze światłami podczas mgły, deszczu lub opadów śniegu to konieczność. Zalecam też włączać światła, gdy jest pochmurno. A nawet w pogodny dzień. Gdy światła są włączone, rowerzysta jest znacznie lepiej widoczny, zatem bardziej bezpieczny. Lampy nowej generacji w trybie oszczędnym świecą nawet kilkadziesiąt godzin, zatem lepiej je włączyć, niż z nich nie korzystać – zaleca Tomasz Kłak z Mactronic.

Czy rowerem można jeździć po chodnikach?

Rowerzysta może jechać po chodniku lub po drodze dla pieszych wyjątkowo, gdy:

  • opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gęsta mgła).

Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. W przypadku, gdy porusza się drogą przeznaczoną i dla rowerów, i pieszych, rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Rowerzysta korzystający z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Czy dwaj rowerzyści mogą jechać obok siebie?

Mogą, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Czy rowerzysta może ubezpieczyć siebie i swój pojazd?

Mimo że rowerzysta jest takim samym uczestnikiem ruchu jak każdy inny kierowca, to nie musi on mieć ubezpieczenia OC. Ubezpieczenia dla rowerzystów są dobrowolne. Na rynku jest wiele ofert skierowanych dla miłośników rowerów i takie polisy oferują najbardziej znane firmy ubezpieczeniowe. Rowerzysta może skorzystać z ubezpieczenia OC (od szkód, które wyrządzi) i NWW (finansowe wsparcie w razie wypadku). Może ubezpieczyć także swój rower: od kradzieży i uszkodzenia w wyniku aktów wandalizmu lub nieprawidłowej obsługi (w tym elektroniki). Niektóre firmy ubezpieczeniowe oferują także ubezpieczenie bagażu (odszkodowanie w razie jego utraty).

Translate »