ISPO ACADEMY 2014 – relacja

ISPO ACADEMY 2014 – relacja

W dniach 28-29 października 2014 roku odbyła się trzecia już edycja wyjątkowego eventu szkoleniowego dla branży outdoor w Polsce – ISPO ACADEMY 2014. Już po raz drugi blog TestyOutdoorowe.pl został zaproszony na specjalny event dla dziennikarzy związanych z branżą. Przyznam się szczerze, że pamiętając organizację zeszłorocznego przedsięwzięcia (które miało miejsce w ośrodku Czarny Groń w Rzykach niedaleko Andrychowa), z ogromną, niekłamaną radością przyjąłem zaproszenie. Stali czytelnicy bloga pewnie kojarzą, że w 2013 roku wygrałem na profilu Facebook wyjazd do Monachium właśnie na targi ISPO (jeśli ktoś jest zainteresowany moją relacją znajduje się ona TUTAJ). Wystarczy, że powiem że wyjazd ten wspominam do teraz i że dał mi nie tylko ogromną wiedzę nt. marek, rozwiązań technologicznych i branży outdoor/sport samej w sobie, ale także sporą dawkę dodatkowych atrakcji i możliwość spotkania bardzo ciekawych ludzi (np. Glena Plake`a).

ispo_academy_logo

 

W tym roku zmieniona została lokalizacja imprezy – odbywała się w Otwocku pod Warszawą. Domyślam się, że dla większości zainteresowanych taka lokalizacja była bardziej dogodna. Ja miałem nieco dalej (5 godzin jazdy samochodem), niemniej jednak byłem pewien, że będzie warto. Ponadto szczerze muszę przyznać się, że województwo mazowieckie jest mi bliżej nieznane (w stolicy byłem może cztery razy w życiu), stąd byłem po prostu ciekawy jak wygląda świat pod Warszawą.

Impreza odbywała się w czterogwiazdkowym hotelu Z-Hotel Business & Spa położonym bardzo blisko rzeki Świder. Jak się nieco później okazało, okolica oferowała zdecydowanie więcej atrakcji, niż z pozoru mogłoby się wydawać. Hotel był bardzo elegancki – w stylu typowo biznesowym.

ISPO Academy to absolutnie wyjątkowe wydarzenie dla branży outdoor. Nie ma w naszym kraju drugiego takiego spotkania, które dałoby możliwość spotkania się producentów/dystrybutorów ze sklepami oraz dziennikarzami branżowymi. ISPO Academy w mojej opinii posiada przesłanie – „razem możemy więcej”. Oprócz tego, że w trakcie prelekcji można otrzymać sporą dawkę specjalistycznej wiedzy, której próżno szukać gdzie indziej, nie bez znaczenia jest także to, że można nawiązać dużo wartościowych kontaktów biznesowych, które mogą procentować w przyszłości. To właśnie dlatego ISPO Academy jest tak wyjątkowe i właśnie dlatego z taką radością przyjąłem zaproszenie na nie. Zresztą – w spotkaniu wzięło udział ponad 200 uczestników (oraz 20 dziennikarzy i kilkunastu specjalistów), a taka frekwencja broni się sama.

fot. 4outdoor.pl

fot. 4outdoor.pl

Pierwszy dzień rozpoczął się rejestracji. Każdy uczestnik otrzymał torbę z materiałami informacyjnymi i programem a także identyfikator. Po tym został zaproszony na oficjalne rozpoczęcie, które miało miejsce w sali konferencyjnej Z-Hotelu. Dla osób, które przybyły nieco wcześniej była możliwość poczęstowania się kawą/herbatą oraz ciastkiem. W bocznej części sali mieściły się ponadto stoiska marek partnerskich ISPO Academy. Można było porozmawiać i obejrzeć produkty firmy Fjallraven (słynącej ze swojej bestsellerowej tkaniny G-1000), Brunton, Thule (można było obejrzeć m.in. najnowszą serię technicznych plecaków, które wejdą do sprzedaży w przyszłym roku), kombinezonów outdoorowych dla dzieci Ducks`day, czy przykuwający wzrok rower z drewnianą ramą – SpeedWood.

Tradycyjnie już pierwszy dzień ISPO Academy otworzyła główna organizatorka przedsięwzięcia, pani Joanna Biernacka-Goworek, która w kilku słowach przedstawiła jak będzie przebiegał dzień, czym jest ISPO Academy, a także dlaczego takie spotkania są tak istotne. Pierwsza prelekcja była wspólna dla wystawców oraz dziennikarzy. Zostały przedstawione wszystkie targi z grupy ISPO: Munich, Beijing i Shanghai. Szczerze przyznam, że oprócz targów monachijskich, na których byłem, spore wrażenie wywarły na mnie targi w Pekinie a także to, że część wystawców potrzebuje także stosunkowo młodych targów w Szanghaju, gdyż Pekin nie jest im po drodze. Warto podkreślić, że podczas całego spotkania osoby, które nie znają języka angielskiego mogły skorzystać ze słuchawek – tłumaczenie symultaniczne było prowadzone przez dwójkę doświadczonych tłumaczy (jako filolog obcy z zawodu, mogę coś na ten temat powiedzieć). Po prezentacji targów dziennikarze zostali zaproszeni do mniejszej sali na konferencję marki Fjallraven. Około 50-minutowa prezentacja dotyczyła przede wszystkim filozofii firmy. Fascynujące było dla mnie to, że niektóre produkty pod względem designu nie zmieniły się od wielu lat. To doskonale pokazuje, że są ponadczasowe – gdyż do dnia dzisiejszego cieszą się zaufaniem klientów. Przedstawiono nam (dziennikarzom) wszystkie serie marki – od tych najbardziej casualowych, które nadają się na spacery po lesie, do tych typowo technicznych, które dobrze sprawują się w warunkach górskich. Była możliwość obejrzenia a także przymierzenia na żywo kilku modeli. Rzecz jasna nie zabrakło także informacji o tkaninie G-1000, jej składu, metod wytwarzania, a także właściwości. W kilku słowach wspomniano także o planach, jakie marka Fjallraven ma w stosunku do polskiego rynku. Kolejnym punktem programu była prezentacja innowacyjnej aplikacji Sportovia (dla naszych czytelników będą specjalne bony! J. Ciekawa aplikacja na Androida i iOS, która z jednej strony nieco przypomina takie aplikacje jak Endomondo czy RunKeeper, z drugiej jest zdecydowanie bardziej rozbudowana – chociażby o bazę dietetyczną czy też indywidualne porady trenerskie. Na pewno warto się jej bliżej przyjrzeć! Po tym wszystkim zaproszono nas na główną część eventu dziennikarskiego – wycieczkę rowerową „Z letniska Świder nad Wisłę – rowerowa wycieczka retro-pejzażowa”. Muszę przyznać, że byłem naprawdę bardzo zdziwiony nagromadzeniem ciekawych miejsc na tak małej przestrzeni (wycieczka trwała około trzech godzin w trakcie których przejechaliśmy trochę ponad 13 kilometrów, bardzo często zatrzymując się by zobaczyć coś ciekawego). Naszym przewodnikiem był Filip Idzikowski, osoba, która swoją znajomością okolic Józefowa i Otwocka może przyprawić o zawrót głowy. Pasjonat – to chyba najlepsze słowo na jego określenie. Do tego bardzo sympatyczny. Jego opowiadań o tym jak wyglądał niegdyś Otwock oraz rzeka Świder można byłoby słuchać godzinami. Jeśli chodzi o samą wycieczkę to jechaliśmy wypożyczonymi rowerami (m.in. jechał z nami drewniany SpeedWood). W trakcie przejażdżki mieliśmy okazję przetestować wybrane produkty marki Thule, partnera ISPO Academy. Na początku nie ujechaliśmy daleko i już byliśmy zdziwieni. Około 400 metrów od ośrodka znajdowały się ogromne (naprawdę!) drewniane wille z początku XX wieku. Nasz przewodnik wychował się w tego typu budynku stąd mógł nam dokładnie opowiedzieć, jak się żyje w takim molochu oraz dlaczego jest ich niestety coraz mniej. Potem przejechaliśmy kolejne kilkaset metrów by zatrzymać się w Obserwatorium Magnetycznym z 1915 roku. Pani przewodnik oprowadziła nas wprowadzając nas w tajniki prowadzenia pomiarów i pokazując nam unikalne instrumenty pomiarowe z początku wieku. Budynki oraz nieco zagadkowe (dla mnie) instrumentarium bezpośrednio skojarzyło mi się z powieściami Juliusza Verne`a. W budynku, który przedstawiał historię badań na Spitzbergenie mogliśmy zobaczyć stare puchowe kombinezony, wysłużone raki, nosze transportowe i inne sprzęty niezbędne w bazie badawczej – były arcyinteresujące (np. jeden z kombinezonów był znanej marki Helly Hansen). Po zwiedzaniu udaliśmy się na rowerach na most nad Świdrem, tam pan Filip opowiedział o rzece (m.in. tym, że uzyskała II miejsce w konkursie Rzeka Roku 2014). Ponadto przedstawił nam także swój autorski projekt, którego częścią będzie stworzenie aplikacji mobilnej z najciekawszymi trasami wzdłuż rzeki Świder. Takim oddolnym inicjatywom od zawsze z całego serca kibicuję i uważam że zasługują na najwyższe uznanie. Później czekało nas dłuższe pedałowanie. Długie, wcale nie znaczy nudne. Trasa była dość wymagająca, było dużo wąskich ścieżek, trzeba było uważać na gałęzie, spora ilość piachu i kamieni sprawiła, że trzeba było uważać – ale przecież właśnie o to chodzi w wycieczce dla branży outdoor! Zresztą, naprawdę było warto bo widoki mogły wynagrodzić największe trudy. Przejazd brzegiem Wisły i Rezerwat Wyspy Świderskie naprawdę mnie zafascynował. Nie wiedziałem, że zaledwie kilkanaście kilometrów od stolicy znajdują się tak piękne tereny! Po krótkim odpoczynku niestety musieliśmy udać się w drogę powrotną zahaczając jeszcze o niestety zniszczony dwór Bojarów z 1880 roku, gdzie nasz przewodnik opowiadał o Konstantym Moes – Oskragiełło, jednym z prekursorów niekonwencjonalnych metod leczenia. Po tym wszystkim na zadowolonych i nieco zmęczonych dziennikarzy czekał lunch.

10603540_795561007168743_5351628345658888562_n

 

Popołudnie minęło także na prezentacjach. Pierwsza była marka Thule, która opowiadała o swojej historii, filozofii a później zaprezentowała bardzo ciekawe plecaki techniczne, które będą dostępne w przyszłym roku. Do projektowania zatrudniono osoby związane z takimi outdoorowymi gigantami jak TNF, Salewa czy Haglofs. Dzięki temu plecaki mają naprawdę interesujące i praktyczne właściwości. Jeśli chodzi z kolei o wygląd – są dość klasyczne – co może być ich dodatkowym atutem. Mnie osobiście bardzo zainteresowało nosidełko turystyczne – ale to przez wzgląd na to, że na wiosnę czeka mnie zakup tego typu sprzętu. Ogólnie wydaje mi się, że marka Thule produkuje naprawdę świetnej jakości produkty, niestety, nie należą one równocześnie do najtańszych. Coś za coś.

Ostatnią prezentacją były unikalne miejsko-trekkingowe rowey SpeedWood Bike. Jak się dowiedzieliśmy te cuda designu można kupić na zamówienie za około 5000zł. Na ten moment nie jest to jednak jeszcze produkt końcowy, gdyż rower jest jeszcze udoskonalany. Prócz nich firma produkuje także designerskie sanki dla dorosłych – przejechać się nie miałem okazji, ale usiąść i owszem.

1489235_761304260601712_5722781811429472018_n

 

Wieczorem czekała na nas część integracyjna dla wystawców, sklepów i dziennikarzy (Get-Together). Do dyspozycji mieliśmy restaurację z parkietem do tańczenia, z kolei na zewnątrz paliło się ognisko – dla każdego coś miłego. To był właśnie czas na swobodne dyskusje, rozmowy i wzajemne poznanie się. Kto wie, właśnie może Get-Together jest najbardziej owocną częścią ISPO Academy. To przecież właśnie wtedy nawiązuje się najwięcej znajomości (także biznesowych). Jest także czas żeby podzielić się wrażeniami jak i pomysłami, a także odpocząć po aktywnie spędzonym dniu.

W środę 29 października miałem także przyjemność wziąć  udział w seminarium dla sklepów sportowych/outdoorowych. Pierwszą prelegentką była Silvia Talmon z Niemiec, która mówiła o temacie, który jest istotny a często niedoceniany przez właścicieli sklepów – Visual Merchandising. W swojej prezentacji pokazała wiele inspirujących przykładów. Temat ten wywołał stosunkowo duże zainteresowanie publiki a pytań było naprawdę wiele. Mam wrażenie, że był potrzebny, aczkolwiek niektóre tematy poruszane przez p. Silvię odbiegają od możliwości polskiego rynku – mogą być jednak przydatną wskazówką na przyszłość.

fot. 4outdoorzy.pl

fot. 4outdoorzy.pl

Kolejnym prelegentem był holender – Hans Overduin, który przedstawił aż dwa tematy – „Mądre promocje czyli jak przyciągnąć klienta, nie tracąc marży” oraz „Kooperacja kluczem do wzrostu sprzedaży”. Osobiście bardzo przypadło mi do gustu jego podejście do sprzedaży. Twierdził on, żeby wśród swojego sklepu stworzyć coś na wzór społeczności. Dzięki temu zyska się nie tylko na wiarygodności, ale także pozyska się stałych klientów.

Po Hansie głos zabrał Oliver Balzer, który sporo czasu poświęcił temu, że klienci dalej wybierają sklepy stacjonarne gdyż tam mogą daną rzecz zobaczyć, przymierzyć itp. Niemniej jednak rynek handlu internetowego rozwija się w bardzo szybkim tempie z tego też względu niezwykle istotne jest połączenie sklepu stacjonarnego ze sklepem internetowym. Uwagę poświęcał także zaangażowaniu sklepów w mediach społecznościowych, które może zwiększać sprzedaż. Patrząc na ogólnoświatowe trendy trudno nie zgodzić się z tą opinią.

fot.4outdoor.pl

fot.4outdoor.pl

Jako ostatni niezwykle ciekawy (przynajmniej z mojego punktu widzenia) wykład przedstawił Pan Witold Kowalski, który mówił o przetowarowaniu a raczej tym jak z nim walczyć. Nie od dzisiaj wiadomo, że ten problem jest bardzo istotny dla wielu sklepów, stąd temat ten był jak najbardziej na czasie. Wielu przedstawicieli sklepów czekało na niego z niecierpliwością, i na pewno się nie zawiodło. Pan Kowalski w profesjonalny sposób określił skąd bierze się problem – stwierdził, że dużą rolę w tym odgrywa upychanie towaru na półkach, strach przed obniżkami rzędu 50-70% (poniżej progu rentowności) – nawet towaru, który ma kilka sezonów a z drugiej strony wizerunek sklepu gdzie przez cały rok jest „permanentna przecena”. To oczywiście tylko przykłady, cały wykład pana Kowalskiego stał na wysokim poziomie merytorycznym, sam prelegent także potrafił podzielić się wiedzą w przejrzysty sposób.

1385334_761174427281362_5458141365410873848_n

 

Na koniec nastąpiło zakończenie seminarium – odbyła się loteria podczas której wiele osób otrzymało wartościowe nagrody (m.in. plecak Thule, czapki Columbia czy rękawiczki Ducks`day).

Wyjazd na tegoroczne ISPO Academy będę wspominał bardzo długo. Miałem nie tylko okazję dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy nt. funkcjonowania branży, poznać nowinki z rynku jak i uczestniczyć w świetnie zorganizowanych eventach (wycieczka rowerowa, Get-Together), a także poznać wiele nowych osób (i odświeżyć stare znajomości). Mam nadzieję, że moje uczestnictwo w tym wydarzeniu przyczyni się także do tego by blog Testy Outdoorowe w dalszym ciągu się rozwijał i był coraz bardziej profesjonalny.

10441009_797566913634819_8338875473578896781_n

 

Ogromne ukłony (i oklaski!) należą się Pani Joannie Biernackiej-Goworek oraz Pani Agacie Białek, które są organizatorkami tej imprezy. Wkładają one całe serce w to przedsięwzięcie i widać to na każdym kroku! Taka impreza branżowa jest bezsprzecznie potrzebna w naszym kraju gdyż wspierają one branżę, pozwalają się poznać, nawiązać kontakty, a także dowiedzieć się nowych – wartościowych – rzeczy. Podczas trwania warsztatów każdy uczestnik mógł wypełnić ankietę – jednym z pytań było jaki temat prelekcji najbardziej by go interesował – widać przez to, że organizatorzy starają się by ISPO Academy odpowiadało na konkretne potrzeby uczestników!

Partnerem merytorycznym ISPO Academy było Polish Outdoor Group, partnerem wspierającym Krakowski Festiwal Górski, partnerami medialnymi: 4Outdoor Biznes, Magazyn Fitness Biznes, Snow&More Magazyn NTN oraz Snowboard z kolei partnerami byli: Fjallraven, Brunton, Sportovia, Thule i SpeedWood.

ispoAcademy_2014.preview

Translate »