ISPO Academy 2016 – relacja

ISPO Academy 2016 – relacja

W dniach 12-13 października odbywała się piąta (jubileuszowa!) edycja ISPO Academy. Tym razem zostaliśmy zaproszeni do Stryszawy obok Zawoi, by w przepięknie położonym ośrodku Beskidzki Raj spędzić aktywnie dwa dni. ISPO Academy to wyjątkowa impreza branży sportowo/outdoorowej, która już na stałe zagościła w kalendarzu. Impreza ma na celu integrację środowiska, wywołanie dyskusji na tematy związane z branżą – trudnościami jakie napotyka, ale i nowymi możliwościami. Jako Akademia ma przede wszystkim kształcić, dlatego głównym elementem imprezy są wykłady.

14322318_1142100459188755_8365655877271137464_n-650x307

W tym roku pierwszy dzień (12 października) został poświęcony sklepom sportowym. Ich przedstawiciele mogli dowiedzieć się jakie powinny być standardy obsługi klienta w sklepie sportowym, jak obsługiwać trudnego klienta, jak obsługiwać reklamacje czy jak sprzedawać markę premium. Prócz tego nie zabrakło rozmowy na temat social media jako wsparcia sprzedaży. Zostały przedstawione także Sklepowe Rewolucje – projekt zrealizowany rok temu w ramach ISPO zmieniający oblicze (wygląd) sklepu sportowego.

14709705_1788732448011878_581282012006973440_n

Gdy przedstawiciele sklepów słuchali prelekcji, grupa dziennikarzy (w tym ja) została zabrana busem do Muzeum Górskiego Korona Ziemi w Zawoi. Muzeum wewnątrz robi naprawdę świetne wrażenie ale… muszę ogromnie polecić zwiedzanie go z przewodnikiem! Mieliśmy do tego okazję i oprócz ogólnych faktów opowiedział on tyle ciekawostek i zabawnych historii na temat zdobywania każdego szczytu Korony Ziemi, że był to bardzo miło i pouczająco spędzony czas. Zaraz po zwiedzaniu zostaliśmy zaproszeni na dwie krótkie prelekcje. Pierwsza dotyczyła Babiogórskiego Parku Narodowego i była prowadzona przez Tomasza Urbańca – pracownika BPN i przewodnika górskiego. Drugą zaś prowadził sam Krzysztof Wielicki – wybitny polski himalaista i dotyczyła w głównej mierze ubioru górskiego w jakim zdobywało się najwyższe góry na świecie lata temu. Po tym wszystkim zostaliśmy zaproszeni na przepysznego pstrąga z Zawoi a następnie po zrobieniu sobie wspólnego zdjęcia wróciliśmy do Beskidzkiego Raju.

14719107_1788926284722859_311966053351555072_n

Absolutnie nie był to koniec atrakcji dlatego, że na miejscu czekały na nas dwie konferencje prasowe. Pierwsza dotyczyła doskonale znanej marki Thule, jej planów rozwoju, osiągnięć (uwierzcie, że jej sprzedaż jest duuuża), fabryki, która mieści się w Polsce (wcześniej o tym nie wiedziałem!) i podobno zapewnia godziwe warunki pracy pracowników i stara się być jak najbardziej ekologiczna i dbać o społeczność lokalną, a także nowszym grupom produktowym takim jak plecaki turystyczne czy produkty do aktywności z dziećmi (w tym mające się pojawić nowe typy fotelików rowerowych). Druga z konferencji dotyczyła marki Berghaus, która przez kilka lat została w Polsce nieco zapomniana. FirmaIntersocks została jej przedstawicielem na terenie kraju i będzie chciała sprawić, by na nowo zagościła w szafach outdoorowców. W tym celu nawiązała współpracę z Krzysztofem Wielickim (również obecnym na konferencji). Pokazano nam kilka flagowych modeli, w tym kurtkę membranową o wadze zaledwie 98 gramów oraz softshell ze wstawkami z kevlaru. Szczerze mówiąc, nie sądziłem, ale Berghaus powoli zrywa ze stereotypem klasycznej marki outdoorowej i wzorem innych zachodnich marek staje się coraz bardziej innowacyjny i… będzie z tego coś dobrego. Prócz tego Intersocks jest także dystrybutorem produkowanych na Słowenii i we Włoszech skarpet i odzieży funkcjonalnej marki BRBL, która również będzie dostępna w Polsce. Mieliśmy okazje korzystać z niej już dzień później, ale o tym za chwilę.

14723235_795213027285427_6783876452912726016_n

Gdy tylko skończyły się konferencje poszliśmy do Sali plenarnej, gdzie zaczynała się właśnie dyskusja panelowa powered by POG & ISPO. Pierwszym tematem była Rola kobiet w biznesie outdoorowym – kobieta jako manager i klient ostateczny. Do udziału w debacie zostały zaproszone kobiety od lat istniejące w branży, m.in. Monika Młodecka (Oberalp), Katarzyna Marczyńska (SportGuru), Małgorzata Górska (Tuttu), Anna Wróblewska (Projekt 77) czy Joanna Biernacka-Goworek (Pro Business Consulting). Rozmowa była bardzo burzliwa i dotyczyła wielu zagadnień od obsługi klientki w sklepie stacjonarnym, przez tworzenie opisów produktów pod kobiety, aż po zamawianie pre-orderów w kobiecych kolorach i fasonach oraz ilość sprzedaży i nastawienie sklepów do klienta – kobiety. Dyskusja toczyłaby się jeszcze zdecydowanie dłużej gdyby nie fakt, że… był zaplanowany jeszcze jeden temat: Przyszłość sklepów outdoorowych – monobrand, outlet czy multikanałowy sklep specjalistyczny. Dyskutowali m.in. : Włodzimierz Borek (AlpinSklep), Grzegorz Rojek (Polar Sport) czy Jacek Grzędzielski (Salewa). O tym, że dyskusja panelowa była potrzebna, ale i niezwykle ciekawa może świadczyć fakt, że miała planowo zakończyć się o godzinie 19:45 a trwała do godziny 22:00, a i to nie wszystko bo jej ciąg można było usłyszeć w kuluarach nawet w kolejny dzień.

20161012_195625

Ostatnim punktem środowego programu było wieczorne Get-Together urządzone w specjalnym budynku przy ośrodku. Był czas na mniej oficjalne rozmowy, można było odświeżyć stare kontakty, nawiązać nowe, poopowiadać i dowiedzieć się wiele ciekawych informacji. Było gwarnie i wesoło! O godzinie 24.00 do pomieszczenia wjechał (bardzo ładny i duży a przede wszystkim smaczny) tort ISPO Academy, którym świętowaliśmy piątą, jubileuszową edycję i zaśpiewaliśmy uroczyste „Sto lat!”. Impreza trwała jeszcze długo.

20161012_181534

Drugi dzień był warsztatami dla producentów. W ich trakcie można było dowiedzieć się o nowościach na targach ISPO 2017, jak zaprojektowane stoisko sprzedaje, jakie są strategie wejścia na rynek chiński, jak sprzedawać na Amazon (oba z tych tematów niezwykle ciekawe i perspektywiczne!), ale także o dotacjach eksportowych czy wykorzystaniu social media w nowoczesnych działaniach marketingowych. Należy na pewno pochwalić organizatorów za wybranie tematów, które są „na czasie” i na pewno bardzo interesują większość z producentów sprzętu sportowego na naszym rynku. Prócz tego w bocznej salce odbyły się dwa szkolenia produktowe – pierwsze prowadził Wojciech Kłapcia (PajakSport) i dotyczyło puchu i ocieplin syntetycznych w odzieży i śpiworach, drugie poprowadził Bartosz Lassak (Primaloft) i mówiło o nowościach w rodzinie ocieplin Primaloft.

20161013_163225

Nas – dziennikarzy w tym czasie zabrano na ISPO Trek powered by Thule & Berghaus. Tak jak dzień wcześniej pogoda niestety nas nie rozpieszczała, widoczność była bardzo słaba, na szczęście rano przestało padać. Zabrano nas do Babiogórskiego Parku Narodowego, gdzie pod opieką przewodnika – Tomasza Urbańca rozpoczęliśmy trekking u podnóża Babiej Góry. Weszliśmy na Sokolicę (1367 m n.p.m.), gdzie było już dość zimno i zalegały spore ilości śniegu. Wspólnie postanowiliśmy, że na Babią Górę nie ma sensu się pchać, bo można się wyłącznie przeziębić a żadnych widoków i tak nie będzie, dlatego nasz przewodnik wybrał alternatywną trasę, która poprowadziła nas do schroniska na Markowych Szczawinach. Trasa była przyjemna a czas szybko upływał nam na rozmowach. Przewodnik Tomasz Urbaniec okazał się ogromnym pasjonatem nie tylko Babiogórskiego Parku Narodowego, ale i historii związanych z Babią Górą. Barwnie opowiadał o katastrofach samolotów jakie miały tam miejsce, otaczającej nas przyrodzie czy historycznych momentach, jakie miały miejsce w tamtej okolicy. W schronisku był czas napić się herbaty i trochę ogrzać. Potem na szybko weszliśmy do muzeum, które mieści się obok schroniska i zaczęliśmy schodzić w dół. Cała trasa miała raptem 10 kilometrów, ale pokonywanie tej odległości w grupie i (mimo braku widoków) przepięknej przyrodzie miało swój ogromny urok! Po wycieczce pojechaliśmy jeszcze do muzeum BPN a potem przebrać się i osuszyć do ośrodka. Dla nas – dziennikarzy był to przemiły dzień, w jego trakcie testowaliśmy odzież termiczną marki BRBL, koszulki Berghaus oraz plecaki turystyczne marki Thule.

20161013_094528

Jak już co roku (to była już czwarta edycja ISPO Academy w której uczestniczyłem) organizatorzy spisali się na medal! Arcyciekawe wykłady dla sklepów i producentów, niekończąca się dyskusja panelowa, przepięknie zlokalizowany obiekt i masa dodatkowych atrakcji (w tym wieczorne Get-Together, poranna joga czy nasz ISPO Trek Babia Góra) a także konferencje dla prasy i co tu dużo mówić…spotkanie się sprawiają, że na ISPO Academy chce się wracać. Można się i czegoś dowiedzieć i nauczyć i wspaniale spędzić czas.

20161013_122533

Serdecznie dziękuję organizatorom za zaproszenie, partnerom tj.: Thule, Berghaus, Primaloft, PajakSport, partnerowi merytorycznemu: Polish Outdoor Group, partnerowi wspierającemu: Krakowski Festiwal Górski, partnerom medialnym: 4 Outdoor Biznes, Poznaj Świat, velonews.pl. Pozdrawiam wszystkich spotkanych znajomych i nowopoznanych, innych dziennikarzy a także wszystkich obecnych. Jeśli będziecie się zastanawiać czy wziąć udział w szóstej edycji, to mam nadzieję, że po przeczytaniu mojej relacji już nie będziecie mieli co do tego wątpliwości – warto!

Do zobaczenia w Monachium! 🙂

20161013_094556

Translate »