ISPO Academy 2017 – relacja

ISPO Academy 2017 – relacja

Po raz piąty z rzędu (a była to szósta edycja imprezy) miałem niewątpliwą przyjemność wziąć udział w największej imprezie branżowej w kraju. ISPO Academy co roku przyciąga nie tylko znakomitych prelegentów, ale przede wszystkim żądne wiedzy osoby – przedstawicieli eksporterów, producentów, sklepów sportowych i turystycznych oraz dziennikarzy branżowych. Jak można przeczytać na stronie wydarzenia jest to: platforma szkoleniowa, której celem jest prezentacja innowacyjnych idei, nowych perspektyw i pochodzącej z różnych obszarów wiedzy, powiązanych z prowadzeniem działalności w branży sportowej. Celem ISPO Academy jest wsparcie firm i osób działających w branży sportowej w prowadzeniu efektywnego biznesu w warunkach narastającej konkurencji zarówno na rynkach lokalnych jak i rynku międzynarodowym.

ISPO Academy rozwija się, w tym roku po raz pierwszy trwało aż 3 dni, pobito również rekord frekwencji! Jak zwykle bardzo pozytywnie nastawiony wyruszyłem tym razem do Wierchomli w Beskid Sądecki. Nie tylko program imprezy zapowiadał się świetnie – prognoza pogody również! Organizatorzy w tym roku trafili w dziesiątkę a pogoda chyba chciała nam wynagrodzić zeszłoroczną aurę w Zawoi. Gdybym był Elizą Orzeszkową mógłbym pochylić się nad opisem przepięknej, multikolorowej, ciepłej i słonecznej jesieni w Beskidach, ale ponieważ nie jestem ,niech wystarczy Wam – że było po prostu jak w bajce!

Mimo tego że do Wierchomli nie mam specjalnie daleko – ok. 200 kilometrów. Podróż trwała niemal cztery godziny. Gdy już dojechałem do pięknie położonego (w lesie na skraju wioski) hotelu Wierchomla Ski & Spa Resort wiedziałem, że czekają mnie intensywne, ale udane dni.

Ponieważ na trasie spędziłem dłużej niż zamierzałem, musiałem się pospieszyć z rejestracją hotelową a potem czym prędzej pospieszyć na zaplanowane specjalnie dla prasy konferencje prasowe (byłem zaproszony jako dziennikarz).

Pierwszy blok konferencji obejmował dwie marki dystrybuowane przez krakowski Raven Outdoor. Marmota nie trzeba przedstawiać nikomu, kto miał kiedykolwiek styczność z outdoorem. Mieliśmy okazję dowiedzieć się o początkach marki, tego jak wygląda dystrybucja w Polsce oraz jakie są plany na przyszłość . Prezentacja w głównej mierze była prowadzona przez właścicieli spółki Raven (Rafała Ziobro i Adama Zycha).

Drugi blok konferencji to z kolei prezentacja włoskiej firmy obuwniczej – AKU. Tutaj główne skrzypce grał jednak Vittorio Forato – marketing manager marki. Przedstawił on historię marki, filozofię, wykorzystywane technologie, ale uchylił również rąbka tajemnicy pokazując model, który swoją premierę będzie miał w 2018 roku. Co ciekawe – buty marki Aku produkowane są wyłącznie w Europie (zakłady mieszczą się we Włoszech i Rumunii). Było bardzo ciekawie!

Po krótkiej przerwie na kawę na dziennikarzy czekały kolejne dwie konferencje prasowe.

Jako trzecia, przedstawiała się marka Primaloft – od lat znana z produkcji ocieplin syntetycznych i tekstyliów. Można było zauważyć, że firma prężnie się rozwija i chce proponować jako dostawca coraz więcej różnego rodzaju materiałów – również tkanin i dzianin. Konferencja była prowadzona przez Floriana Schneiderbangera (PR managera marki na Europę) oraz Bartosza Lassaka (Sales & Marketing Managera na Europę Wschodnią i Rosję). Podczas prezentacji mogliśmy zobaczyć na własne oczy i dotknąć różnych rodzajów materiałów wykonanych z przędzą Primaloft.

Ostatnią konferencją pierwszego dnia ISPO Academy była prezentacja marki Nikwax. Marka ta w tym roku obchodzi swoje czterdzieste urodziny (Wszystkiego dobrego!). Konferencję prowadził Tomasz Kruk (dyrektor MEC Nikwax) z kolei prezentację czyszczenia i impregnacji butów przeprowadził sam Michael Vassar (dyrektor sprzedaży). W trakcie tego bloku dowiedzieliśmy się o inspirujących początkach firmy, nie zabrakło również ciekawostek o tym, że Nikwax jest jedyną firmą z branży, która nigdy nie używała fluorokarbonów w swoich produktach i wielu innych. Prawdziwa petarda czekała nas jednak na sam koniec. Na basenie hotelowym odbyła się prezentacja gdzie jedna z uczestniczek konferencji (pozdrowienia dla Kasji!) zgodziła się i pływała w śpiworze puchowym po basenie (po jego impregnacji preparatami Nikwax). I wiecie co – naprawdę pływała!

Po bloku konferencji była chwila czasu by rozejrzeć się po stoiskach, które wystawiały swoje produkty podczas ISPO Academy. Na pewno warto wspomnieć o włoskiej marce Ferrino – która być może niedługo będzie lepiej widoczna w Polsce, czy o produktach dla dzieci marek Ducksday i Hugger (świetne plecaczki dla dzieci!). Dobre wrażenie zrobiły na mnie również skarpety z membraną marki Dexshell (doskonała propozycja na biegi ultra) oraz norweska odzież z wełny merynosów marki Devold. Nie ominąłem rzecz jasna również stoisk butów Boreal, bielizny Gatta Active czy marki Viking (Larix).

Ostatnim punktem pierwszego dnia ISPO Academy była dyskusja panelowa zorganizowana na tej imprezie po raz drugi. Szczerze przyznam, że formuła dialogu pomiędzy znaczącymi osobami z branży bardzo mi odpowiada i można dowiedzieć się naprawdę interesujących informacji. W tym roku tematem przewodnim (choć nie jedynym) było pytanie: Jak pozyskać nowe grupy docelowe w sklepach outdoorowych? Dyskusja była moderowana przez Piotra Turkota (POG, 4Outdoor). W dyskusji wzięli również udział: Piotr Święch (The North Face), Rafał Tyszkiewicz (Columbia), Adam Zych (Raven), Janusz Pieła (Larix), Bartosz Kuciak (OTCF), Witold Kowalski (WK Profit Consulting), Jerzy Osika (Promedia). Początkowo została przedstawiona prezentacja stworzona na zlecenie POG dotycząca rynku outdoorowego w Polsce, po niej rozgorzała burzliwa dyskusja, która trwała zdecydowanie dłużej niż było to zaplanowane. Z sali obrad wyszliśmy dopiero kilka minut przed godziną 22:00! Rozmowa oprócz klienta core`owego toczyła się również na temat nowych wyzwań dla rynku oraz dotarcia do nowych grup docelowych takich jak przykładowo millenialsi. Nie było się bez rozważań na temat nowych sposobów i potrzeb komunikacji. Zauważono potrzebę wpajania wartości outdoorowych od najmłodszych lat, zastanawiano się również nad tym jak bardzo fashion wchodzi w świat outdooru oraz czego poszukuje (oraz co otrzymuje) aktualnie większość klientów sklepów outdoorowych.

Drugi dzień dla dziennikarzy był najeżony atrakcjami. Już o 8:00 wyposażeni w produkty do testów: kurtki Knife Edge Marmota, najnowsze buty AKU Climatica GTX, bieliznę termoaktywną z przędzą Primaloft (marki Viking) oraz kubki termiczne Hydroflask ruszyliśmy z przewodnikiem beskidzkim – Mateuszem Tomaszczykiem na wycieczkę na Jaworzynę Krynicką. Trasa wiodła od samego hotelu, przez Bacówkę pod Wierchomlą, Runek, aż na najwyższy szczyt w paśmie Jaworzyny. Dzięki bardzo interesującym ciekawostkom nt. obszaru Beskidu Sądeckiego, które były nam serwowane przez przewodnika oraz niesamowitym, jesiennym widokom w słonecznej szacie trasa mijała bardzo szybko. Była jednak chwila by dziennikarze mogli porozmawiać ze sobą nawzajem, czy nawiązać nowe znajomości. W 11 kilometrowej wycieczce uczestniczył również Piotr Pustelnik, legendarny polski himalaista. Po dotarciu na szczyt udaliśmy się na krótki postój do schroniska a potem zjechaliśmy kolejką gondolową do Krynicy by wrócić busem do hotelu. To było naprawdę niezwykle miło spędzone kilka godzin wśród przepięknej przyrody i wśród ciekawych ludzi. Gdy my wędrowaliśmy po Beskidach przez cały czas w hotelu odbywały się warsztaty dla sklepów sportowych i outdoorowych. Jeśli chodzi o sprzęt to na ten temat za jakiś czas będzie można przeczytać na blogu osobne testy – do których czytania już teraz zapraszam.

Po powrocie mieliśmy chwilę by się odświeżyć, był też czas porozmawiać z przedstawicielami marek, które wystawiały się w hotelu. Była też prelekcja znanego podróżnika – blogera  – Mateusza Waligóry. Na 18:30 był zaplanowany absolutny hit dla wszystkich zgromadzonych – prelekcja Stefana Glowacza – jednego z najwybitniejszych na świecie wspinaczy, który jednocześnie jest ambasadorem marki Marmot. Stefan opowiedział nam o jego inspirującej wyprawie na niegościnne Ziemie Baffina i wejściu na 500 metrową skałę (wspinaczka trwała 35 godzin!). Było to naprawdę niezwykłe przeżycie. Po prelekcji była też okazja by poprosić o autograf czy wspólne zdjęcie.

Tradycyjnie nie mogło zabraknąć wieczornego Get-Together, czyli wspólnej imprezy! Początkowo kolacja miała miejsce na zewnątrz przed hotelem, gdzie przygotowano ognisko oraz grilla. Z czasem jednak ze względu na chłodny wieczór przeniosła się wewnątrz hotelu – do „Kamieniołomu” gdzie grała na początku kapela góralska a potem muzyka z płyty. Wszyscy w szampańskich nastrojach bawili się bardzo długo (niektórzy do białego rana!). To był czas by każdy mógł z każdym się poznać (a może i zatańczyć), odpocząć po aktywnym dniu i seminariach. Jak co roku zadbano o każdy szczegół i niczego nie mogło zabraknąć.

Na tych, którzy mieli siłę wstać o 7:00 czekała nie lada atrakcja! Trening biegowy z Marcinem Świercem (m.in. pierwszym Polakiem, który stanął na podium imprezy rozgrywanej w ramach UTMB) połączony z testami butów do biegania Hoka One One (dystrybucja – Raven), które ostatnio zyskują na popularności w Polsce (i nie tylko). Po krótkiej rozgrzewce ruszyliśmy pięć kilometrów pod górę pod Bacówkę nad Wierchomlą. Mieliśmy kilka postojów by się porozciągać, trasa była prosta technicznie. Gdy stanęliśmy pod Bacówką zobaczyliśmy przepiękne beskidy skąpane w porannych mgłach. Potem czekał nas szybki zbieg z powrotem do hotelu (było dużo błota i zdarzały się upadki). Całość trasy mierzyła nieco ponad 8 kilometrów i była najlepszą z możliwych pobudek!

Dalsza część trzeciego dnia skupiła się na warsztatach. Ja od rana uczestniczyłem w tych dla eksporterów – od Christopfa Rappa (ISPO) można było się dowiedzieć o  transformacji rynku sportowego, zmianie roli konsumenta oraz szansach i zagrożeniach, dla branży. Konferencje trwały aż do godzin popołudniowych (ja niestety nie mogłem zostać do końca bo musiałem o rozsądnej godzinie dotrzeć do domu).

Jak co roku ISPO Academy stało na poziomie godnym naśladowania. W tym roku już nawet na pogodę nie było można narzekać. Z perspektywy eventu dla dziennikarzy jestem zachwycony tą imprezą i już odliczam dni do kolejnej edycji! Organizatorzy mają poprzeczkę zawieszoną już ekstremalnie wysoko. Dziękuję ogromnie za zaproszenie, ISPO Academy daje inspirację i motywację do pracy w branży outdoorowej przez cały rok. Miło mi było być po raz kolejny partnerem medialnym tak świetnie zorganizowanej imprezy!

PEŁNY PROGRAM ISPO ACADEMY 2017

Zdjęcia: Materiały własne + Facebook ISPO Academy

Translate »