Niezbędne akcesoria kolarza na zimę czyli trenażery rowerowe, zimowe opony i błotniki.

Niezbędne akcesoria kolarza na zimę czyli trenażery rowerowe, zimowe opony i błotniki.

Nadeszła jesień. Dni są coraz krótsze i robi się coraz chłodniej. Część z nas mocno ograniczyła ilość czasu spędzanego na siodełku, a inni zupełnie odstawili rower i czekają do wiosny. Zamiast tego przesiadujemy więcej w Internecie, a reklamy dopasowane do naszych zainteresowań wyświetlają nam co chwilę propozycje zakupu rowerów, akcesoriów rowerowych i odzieży. Jesień i początek zimy to doskonały okres wyprzedażowy. Możemy liczyć na atrakcyjne ceny kończących się kolekcji, zniżki na rowery oraz na Black Friday. W co warto zainwestować i jakie są niezbędne akcesoria dla kolarza w okresie zimowym? Sprawdźmy!

Trenażer rowerowy

Jazdą na rowerze możemy cieszyć się przez cały rok i to bez konieczności wyprowadzki na południe Europy. Zimy od kilku lat są bardziej łaskawe, śnieg pojawia się rzadziej, a temperatury są całkiem znośne dla rowerzystów. Dla tych, których to jednak nie przekonuje stworzono trenażery rowerowe. Możemy je podzielić na 2 typy:

  • Trenażery rolkowe
    • Z oporem
    • Bez oporu
  • Trenażery pod tylne koło
    • Z kołem
    • Bez koła

Trenażery rolkowe bez oporu, czyli tzw. rolki składają się z trzech masywnych rolek. Pierwsza znajduje się pod przednim kołem, a dwie pozostałe pod tylnym. Jest to doskonałe narzędzie do treningu równowagi i mięśni głębokich tułowia. Brak oporu niestety nie pozwala na wykonanie zbyt wielu treningów o wyższej intensywności, ale można na nich spokojnie zbudować podstawową wytrzymałość, na której i tak zwykle skupiamy się w trakcie zimy.

Trenażery rolkowe z oporem dają te same korzyści co modele bez oporu, a dodatkowo jak sama nazwa wskazuje pozwalają na wybór jednego z kilku poziomów oporów. Sprawia to, że nawet trening podjazdów jest możliwy do wykonania na rolkach, ale nie zapominajmy, że cały czas musimy pamiętać o utrzymaniu równowagi i kierunku jazdy.

Trenażer do roweru pod tylne koło z kołem lub pod oponę. Różnie się je nazywa. Jest to trenażer do którego przypinamy cały rower, a tylne koło napędowe zostaje dociśnięte do niewielkiej rolki. Podczas pedałowania rolka tworzy opór. Jest to skrótowy opis, ponieważ mechanizm działania jest znacznie bardziej zaawansowany. Należy jednak zapamiętać, że do tego typu trenażera najlepiej dokupić specjalną oponę oraz, że są to modele znacznie tańsze i mniej zaawansowane technologicznie, niż modele bez koła. Niemniej jednak nawet najtańszy model pozwala na wykonanie każdego typu treningu.

Trenażery rowerowe bez koła to zdecydowanie najdroższe i najbardziej zaawansowane urządzenia do treningu pod dachem. Rower montujemy do niego bez tylnego koła. Wyposażony jest w kasetę, na którą po prostu zakładamy łańcuch. Nie jest to jednak proste urządzenie, wyposażone jedynie w manetkę zmiany obciążenia. Jest to trenażer rowerowy z komputerem, na którym za pomocą specjalnej aplikacji możemy programować nasze treningi. System potrafi sam dopasować obciążenie np. do trasy, po której wirtualnie się poruszamy, aby imitować podjazdy.

Osobom, które chcą przez cały rok cieszyć się jazdą na zewnątrz przydadzą się poniższe części i akcesoria rowerowe:

Opony zimowe na rower – to doskonała inwestycja jeśli uwielbiamy jazdę rowerem po śniegu. Opony zimowe produkowane są ze specjalnej mieszanki gumy, która lepiej radzi sobie na śliskiej nawierzchni i przy niskich temperaturach. Jadąc po lesie możemy się natknąć od czasu do czasu na oblodzone fragmenty trasy. W takich warunkach przyczepność złapią jedynie opony rowerowe z kolcami. Polecany model to opony Schwalbe Ice Spiker.

Błotniki rowerowe

Nikt nie lubi gdy woda, błoto i brud zostają wystrzelone przez oponę na nasze plecy i nogi. Błotniki do roweru powinny stać się podstawowym wyposażeniem każdego rowerzysty, który planuje jeździć na rowerze także jesienią i zimą. Większość rowerów miejskich i trekkingowych jest fabrycznie wyposażona w błotniki rowerowe. Do pozostałych typów najczęściej musimy kupić dedykowane modele. Wielu producentów ma w swojej ofercie błotniki do niemal każdego typu roweru. Marka SKS produkuje błotnik rowerowe Speedrocker do rowerów szosowych i przełajów, które z założenia nie posiadają tradycyjnych otworów do montażu błotników.

Często największym wyzwaniem są błotniki do roweru górskiego. Przede wszystkim gdy mamy model z pełną amortyzacją. W takim wypadku zamontowanie tradycyjnego błotnika staje się niemożliwe. Bez obaw. Możemy zamontować błotniki do sztycy, lub ramy roweru za pomocą gumowych pasków lub rzepów. Zróżnicowanie oferty jest bardzo duże i każdy na pewno znajdzie odpowiedni dla siebie model.

Podsumowanie

Jeździć na rowerze możemy przez cały rok. Jak nie na zewnątrz to pod dachem. Praktycznie żadna pogoda nie jest przeszkodą, jeśli odpowiednio się do niej przygotujemy. Właściwe opony, aby zachować przyczepność, ciepłe, przeciwdeszczowe i przeciwwiatrowe ubranie oraz błotniki sprawią, że jazda na rowerze w mokrych warunkach może stać się niesamowitą przygodą.

 

Artykuł powstał przy współpracy z rowertour.com

Translate »