Gry wideo rozwijają się równolegle z postępem technologicznym. Ten w ciągu ostatnich dwóch dekad przeszedł ogromny progres, co przełożyło się na znaczący wzrost możliwości zabawy i emocji wywoływanych przez gry. Nawet relatywnie proste produkcje w serwisach internetowych z grami losowymi, jak SpinCity oferują bardzo rozbudowaną rozgrywkę i zaawansowaną oprawę graficzną. Z kolei produkcje z budżetem liczonym w dziesiątkach milionów dolarów zapewniają spektakularne możliwości, które nieustannie się rozwijają.
Gdyby cofnąć się o 10 lat, to gry z tamtego okresu wyraźnie odstają pod względem dzisiejszego standardu jakości wizualnej. Jednak w tamtym czasie wydawały się szczytem osiągnięć technologicznych. Dlatego najpewniej najpiękniejsze aktualnie gry, jak God of War: Ragnarok czy Cyberpunk 2077 w najnowszej wersji za dekadę również będą wydawały się przestarzałe. W niniejszym artykule przyjrzymy się aktualnemu postępowi technologicznemu i temu, jak może wpłynąć na rozwój ogólnie pojętej branży gier wideo.
Fotorealistyczna oprawa graficzna
To, co uznaje się za fotorealizm w grach wideo, jest od kilkunastu lat przesuwane, ale w końcu dojdzie do granicy, której nie będzie się już dało przekroczyć. Gry nadal wyglądają jak gry, a nie życie i zapewne jeszcze długo tak będzie. Jednak coraz częściej na różnych prezentacjach silników graficznych pojawiają się wygenerowane treści, które można pomylić z rzeczywistością.
W ostatnim czasie wiralem w sieci rozeszła się animacja nagrana w programie do tworzenia świata w Unreal Engine z płonącym samochodem, który wygląda jak prawdziwy. To oznacza, że już za kilka lat konsole do gier i komputery będą w stanie zaprezentować oprawę wizualną imitującą rzeczywistość. Jednak, żeby to było możliwe w formie ogólnie dostępnej, trzeba będzie poczekać na rozwój technologii kart graficznych i procesorów, które z reguły najbardziej opóźniają postęp wizualny w grach wideo. Przedstawienie tak szczegółowych treści wymaga ogromnych możliwości obliczeniowych i to od lat stanowi największy problem. Branża zawsze podąża za konsolami do gier i to pod nie są tworzone nowe gry.
Dlatego do czasu kolejnej generacji konsol PlayStation oraz Xbox na próżno liczyć na skok jakościowy. Ostatnie PlayStation 5 miało premierę w 2020 roku, co przy trendzie wdrażania nowych generacji co 6-7 lat zapewnia, że nie można liczyć na znaczne skoki jakościowe oprawy wizualnej.
Wdrożenie sztucznej inteligencji do gier
Już w ciągu najbliższych lat można się spodziewać pierwszych gier, w których zostanie wdrożona prawdziwa sztuczna inteligencja. Do tej pory postaci poboczne były sterowane przez algorytmy, które sprawiały wrażenie realizmu, ale w rzeczywistości opierały się na utartych schematach i dłużej przebywając z taką postacią widać, że jest sztuczna. Co by było, gdyby dać jej możliwość „myślenia”, która jest aktualnie tak dobrze znana z zaawansowanych modeli językowych. Co by było, gdyby można było tworzyć takie małe modele językowe z ustawionymi cechami charakteru i zaimplementować je do postaci w grach? Efekt mógłby być prawdziwie spektakularny.
Do tego dochodzą narzędzia do generowania dźwięku, które potrafią włożyć w każde usta dowolne słowo z każdego języka. Wystarczy zapoznać się z popularnym w ostatnim czasie nagraniu Billa Gatesa, prezentującego system Windows, mówiąc swoim głosem w języku polskim, żeby dostrzec potencjał wykorzystania AI w tworzeniu gier wideo.
Możliwości AI są ogromne i w skrócie mogą wpływać na:
Przyspieszenie procesu tworzenia | Programiści mogą wykorzystywać AI, żeby skuteczniej tworzyć treści, grafikę, kod, czy załatwiać różne zadania procesu tworzenia gry. Może się to przełożyć na przyspieszenie produkcji lub zwiększenie jej zaawansowania przy tym samym nakładzie pracy. |
Tworzenie postaci na podstawie AI | Wyżej wspomniana możliwość tworzenia postaci w grach działających na podstawie prawdziwej sztucznej inteligencji, co może pomóc w stworzeniu realistycznego, sztucznego środowiska w grze wideo. |
Generowanie głosu | Wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści mówionych może mieć istotny wpływ na odbiór produkcji. Dzięki temu stworzenie świata przepełnionego tysiącami postaci z własnymi osobowościami, mówiącymi po polsku nie będzie już problemem — nawet dla twórców z mniejszym budżetem. |
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość
To zdecydowanie jeden z najważniejszych kamieni milowych w rozwoju gier wideo na najbliższe dekady. Jeszcze niedawno mogło się wydawać, że to właśnie wirtualna rzeczywistość będzie kolejnym etapem rozwoju technologii gier wideo, ale okazuje się, że zanim to nastąpi, ważniejsza będzie sztuczna inteligencja.
Świat nie jest jeszcze gotowy na pełnoprawną wirtualną oraz sztuczną inteligencję, co widać, chociażby po popularności Metaverse od Facebooka. Wiadomo o niej tyle, że jest i można z niej korzystać. Ale właściwie po co? Ze względu na ograniczenia technologiczne gogle VR kosztują bardzo dużo, nie oferując przy tym adekwatnych możliwości. Dlatego Metawersum musi się rozwijać jeszcze przez co najmniej kilkanaście lat wraz z technologiami, które umożliwią jego rozpowszechnienie.
Wystarczy wyobrazić sobie wszystkie wyżej wspomniane rozwiązania technologiczne w połączeniu z możliwością przeniesienia się do wygenerowanego wirtualnego świata. Za dobry przykład ostatecznych możliwości połączenia tych wszystkich technologii może posłużyć wizja przedstawiona w serialu „Westworld”. To wirtualna rzeczywistość wygenerowana w dowolny sposób, do której można się przenieść za pomocą specjalnego urządzenia (gogle VR) z forotealistyczną oprawą graficzną i postaciami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Możliwości są realne i granica sci-fi powoli zaczyna się zacierać. Oczywiście wymaga to kolejnych przynajmniej kilkunastu lat rozwoju i dostosowywania infrastruktury dodatkowej jak urządzenia oraz Internet.
Trzy główne filary rozwoju branży gier wideo
Gry wideo w standardowej formie doszły już do granic możliwości rozwoju. Dlatego coraz częściej otrzymuje się ogromne, rozbudowane światy z przepiękną oprawą graficzną i sukces danej produkcji opiera się przede wszystkim na jej oryginalności.
Dopiero w najbliższych latach zaczną pojawiać się nowe technologie, które pozwolą pchnąć wszystko do przodu. Jednym z najistotniejszych czynników będzie rozwój technologii wizualnej w kierunku fotorealizmu. Jeżeli uda się to połączyć ze sztuczną inteligencją, to gry wejdą na kolejny etap rozwoju, który zapewni całkowicie nowy rodzaj doznań — związanych z realistycznym przedstawieniem świata.
Ostatnim etapem rozwoju technologicznego z dzisiejszego punktu widzenia będzie powszechne wdrożenie technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Wyścig trwa już teraz i nie biorą w nim udziału najwięksi z branży tworzenia gier, ale najwięksi giganci sektora IT. To właśnie Apple, Microsoft oraz Meta będą miały największy wpływ na rozwój gier w ciągu kolejnych dekad. Warto jednak studzić emocje — wszystkie technologie nadal znajdują się na etapie początkowego rozwoju i na efekty przyjdzie trochę poczekać.